برنده جایزه جهانی ادبیات کودک و نوجوان معرفی گردید

به گزارش شهر وبلاگ، تهران (پانا) - ژان کلود مورلوا، نویسنده فرانسوی، برگزیده جایزه آسترید لیندگرن سال 2021، یکی از مهم ترین جوایز جهانی ادبیات کودک و نوجوان شد.

برنده جایزه جهانی ادبیات کودک و نوجوان معرفی گردید

به گزارش ایسنا، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در معرفی برگزیده این دوره از جایزه آسترید لیندگرن نوشته است: مورلوا سال 1952 در شهر آمبر به دنیا آمده است. وی پس از دریافت دیپلم دبیرستان تحصیلات عالی را ادامه داده و پیروز به کسب دیپلم حرفه ای تدریس زبان آلمانی شده است. او بعد از چند سال از تدریس دست کشیده و فقط به تئاتر و نوشتن رمان پرداخته است. نخستین رمان او با عنوان داستان کودک و تخم مرغ در سال 1997 منتشر شده و پس از آن به اغلب کارهایش از جمله رمان نبرد زمستانی جوایز متعددی تعلق گرفته است.

مورلوا داستان صورت زخمی را در زمینه ادبیات کودک در سال 1998 منتشر کرد. این کتاب با پیروزیت کامل روبه رو و انگیزه ای شد تا او خودش را تمام وقت، وقف نوشتن برای بچه ها کند. وی به گفتن قصه های ماجراجویانه علاقه مند است و برای نگارش آثارش جادو، داستان علمی، شگفت و حکایت را در هم می آمیزد. مورلوا آثارش را که تا کنون بیش از 30 کتاب بوده و به 20 زبان ترجمه شده بر بستری از دانش، افسانه ها و قصه های عامیانه می سازد و با برداشتی جدید روایت های خودش را پدید می آورد. زبان نوشتاری او نیز بسیار موزون و آهنگین است. رودخانه واژگون و کودک دریا از دیگر آثار او در زمینه کودک و نوجوان به شمار می آید.

جایزه دنیای آسترید لیندگرن از عظیم ترین جایزه های دنیای ادبیات کودک و نوجوان است که از سوی دولت سوئد به مناسبت گرامی داشت آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی و صاحب کتاب هایی چون پی پی جوراب بلند و کارلوس روی پشت بام اهدا می گردد. هدف از اهدای این جایزه تقویت سطح کیفی ادبیات کودک و نوجوان و ارتقای حقوق بچه ها در دنیا است که هرساله بیش از 60 کشور از سراسر دنیا در این مسابقه شرکت می نمایند.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، شورای کتاب کودک و مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک، هیئت های معرفی نامزدهای جایزه سال 2021 از ایران را تشکیل می دهند.

از ایران حمیدرضا شاه آبادی به همراه عبدالحکیم بهار و نادر موسوی از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان نامزد این جایزه برای سال 2021 معرفی گردیده بودند. حمیدرضا شاه آبادی گزینه انتخابی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان برای دریافت این جایزه در سال 2021 نیز بود که به همراه کتابخانه های سیار کانون به عنوان نامزد این جایزه دنیای معرفی گردید.

شورای کتاب کودک هم جمشید خانیان را در بخش نویسندگان، فرشید شفیعی را در بخش تصویرگران و عبدالحکیم بهار را در بخش ترویج خواندن، برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن 2021 معرفی نموده بود. از سوی مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات بچه ها نیز هوشنگ مرادی کرمانی برای جایزه آسترید لیندگرن 2021 معرفی گردید که خاتمه ژان کلود مورلوای فرانسوی این جایزه را از آنِ خود کرد.

سال گذشته جایزه 400 هزار دلاری آسترید لیندگرن ـ به عنوان گران ترین جایزه ادبیات کودک دنیا ـ به بیک هینای 48 ساله رسید که یک خانم تصویرگر اهل کره جنوبی است. او علاوه بر حوزه فیلم های انیمیشن به دلیل ساخت مجسمه های مینیاتوری دست ساز و عکاسی از آن ها برای استفاده در تصویرگری نیز شناخته شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1246

به "برنده جایزه جهانی ادبیات کودک و نوجوان معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنده جایزه جهانی ادبیات کودک و نوجوان معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید