تولد اولین بره های حاصل از انتقال جنین های آزمایشگاهی در دانشگاه شهرکرد

به گزارش شهر وبلاگ، اولین بره های حاصل از انتقال جنین های آزمایشگاهی در گوسفند به گیرنده ها به روش لاپاروسکوپی در دانشگاه شهرکرد به دنیا آمدند.

تولد اولین بره های حاصل از انتقال جنین های آزمایشگاهی در دانشگاه شهرکرد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، اولین تولد بره های حاصل از انتقال جنین های آزمایشگاهی گوسفند به گیرنده ها به روش لاپاروسکوپی مربوط به طرح مشترک با دانشگاه جامع امام حسین (ع) با عنوان بهینه نمودن فناوری های لقاح خارج رحمی و انتقال جنین در گوسفند به منظور کاربردی شدن در ایران انجام شد و حاصل آن تولد بره های دوقلوی کاملا سالم و نرمال بود.

در این طرح ابتدا با استفاده از سیدر، سیکل فحلی میش های گیرنده همزمان سازی و به صورت موازی و با استفاده از تخمدان های میش های کشتار شده در کشتارگاه، در آزمایشگاه اقدام به فراوری جنین شد. سپس جنین های 6 روزه در مرحله بلاستوسیست و با استفاده از تکنیک لاپاروسکوپی به رحم میش های گیرنده منتقل شدند که پس از 2 ماه پس از انتقال جنین و به روش سونوگرافی از 23 راس میش دریافت کننده جنین، 12 راس (2/52) آبستن بودند.

با توجه به اینکه در مطالعات دیگر نرخ آبستنی 40 تا 55 درصد به عنوان نرخ بهینه آبستنی متعاقب انتقال جنین در گوسفند گزارش شده است، نرخ به دست آمده در این مطالعه کاملا قابل قبول بوده و نشانگر بهینه بودن تمامی مراحل کار شامل فراوری آزمایشگاهی جنین، همزمان سازی و مدیریت گیرنده ها و انتقال جنین است. افزایش میزان دوقلوزایی در نژاد هایی که میزان دوقلوزایی در آن ها اندک است از مزایای مهم این فناوری است.

گفتنی است این دستاورد در نوع خود در سطح کشور منحصر به فرد است.

شایان ذکر است، سعید کریمی رئیس دانشگاه شهرکرد به همراه جمعی دیگر از مسئولان دانشگاه از این دستاورد دانشگاه بازدید نمودند و از نزدیک در جریان آخرین پیشرفت های این طرح مشترک قرار گرفتند.

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1475

به "تولد اولین بره های حاصل از انتقال جنین های آزمایشگاهی در دانشگاه شهرکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولد اولین بره های حاصل از انتقال جنین های آزمایشگاهی در دانشگاه شهرکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید