خبرنگاران 13 سال انتظار برای تحویل دریافت کلید خانه

به گزارش شهر وبلاگ، تهران- خبرنگاران- مشارکت کنندگان پروژه حکیم تهران 13 سال است که چشم انتظار دریافت کلید خانه خود و خانه دار شدن هستند.

خبرنگاران 13 سال انتظار برای تحویل دریافت کلید خانه

اگر مسیرتان به سمت غرب تهران بیافتد و بزرگراه حکیم را طی کنید، بعد از چهارراه تعاون و نبش اندیشه، خانه هایی را می بینید که در حال ساخت به نظر می رسد.

دیوارهای این ساختمان کشیده شده و داربست ها هم نصب است اما ساختمان هنوز پنجره ای ندارد؛ هرچه نگاه می کنید، کارگران در حال کار را نمی بینید، گویا ساختمان ها به حال خود رها شده است.

اولین سوالی که به ذهنمان می رسد، نام مالک یا مالکان ساختمان است؛ به راستی این خانه ها متعلق به کیست؟ چرا بعد از گذشت سال ها تکمیل نمی گردد؟ چه کسانی قرار است در آن ساکن شوند؟

اولین پاسخی که از اهالی و افرادی که در آن محدوده تردد دارند، دریافت می کنید، این است که ساختمان به شهرداری تهران تعلق دارد اما شهرداری می گوید که ساختمان متعلق به تعاونی مسکن شهرداری است نه خود شهرداری.

تاریخچه پروژه حکیم

پروژه حکیم نام یک مجموعه انبوه سازی مسکن است که سازمان خدمات موتوری شهرداری تهران در سال 1386 عملیات اجرایی آن را شروع کرد و پس از آن، قرار واگذاری چندین هزار واحد آپارتمانی به کارکنان شهرداری و شرکت های تحت پوشش آن و همین طور به پیمانکاران سازنده آن صادر شد.

اما پس از انصراف و تاخیر در پرداخت بدهی بعضی از اعضا و مالکان، بسیاری از واحدها به افراد خارج از مجموعه شهرداری فروخته شد.

اکنون با گذشت قریب به 13 سال از زمان شروع پروژه، هزاران نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم متاثر از اختلاف پیش آماده، از حقوق خود باز مانده اند.

بسیاری از آنان با مسائل عدیده مربوط به مسکن از جمله تورم فرسایشی قیمت ها دست و پنجه نرم می نمایند و همچنان منتظر هستند تا یک مسوول قضایی برای برطرف مسائل و تکمیل این پروژه پا پیش بگذارد.

مالکان چه می گویند؟

یکی از سهام داران این پروژه به خبرنگار خبرنگاران می گوید: من از کارکنان شهرداری هستم و سال ها قبل سهام یک واحد آپارتمانی در پروژه حکیم را خریده ام اما هنوز واحدی دریافت ننموده ام.

به گفته او سازنده در مراحل مختلف اجرای پروژه با محدودیت ارتفاع در منطقه روبرو شد و در نتیجه تعداد متقاضیان و مالکان از تعداد واحدها پیشی گرفت.

وی که نمی خواهد نامش ذکر گردد، معتقد است باید مدیران ارشد شهرداری و نهادهای مختلف از جمله قوه قضاییه به این موضوع ورود نمایند و تکلیف مردم را مشخص نمایند.

یکی از کارکنان وزارت نفت که پیش از این سهام یکی از کارکنان شهرداری تهران را خریداری نموده نیز می گوید: سهامداران یکی پس از دیگری در حال انتقال سهم خود هستند و این موضوع در صورت ادامه داشتن، پروژه را با بحران روبرو می نماید.

وی می گوید: در ابتدا قرار بر ساخت سه هزار واحد بود اما کم کم هیأت مدیره گفت که تعداد واحدها کاهش یافته است.

به گفته وی بعضی از سهام داران، سهام خود را به صورت مشارکتی به چند نفر فروخته اند به طوری که او اطلاع داشت، بعضی سهام ها به سه تا پنج نفر به طور مشارکتی فروش رفته است.

آقای فرهمند، سهام دار دیگری می گوید که در این شرایط مالی مستاجر است و اگر مسوولان ذیربط وارد نشوند، سرمایه بسیاری به هدر خواهد رفت و ضمن حال، خریداران این واحدها بیش از پیش متضرر خواهند شد.

آقای عظیمی فرد دیگری است که در این پروژه سهام دارد و می گوید: در این پروژه که طی آن قرار بود 2 هزار و 736 واحد مسکونی به بهره برداری برسد، علاوه بر کارمندان سازمان خدمات موتوری، کارمندان دو سازمان دیگر شهرداری تهران شامل سازمان پسماند و سازمان میادین شهرداری تهران نیز سهم دارند.

وی اضافه نمود: طبق متن قراردادی که بین متقاضیان و تعاونی به امضا رسیده، تعاونی تعهد داده بود که تا سال 1395، واحدها را به اعضا تحویل دهد اما با گذشت چهار سال از زمان تحویل حتی یک واحد به متقاضیان تحویل داده نشده است.

پیگیر موضوع هستیم

عباسعلی مدیحی مدیرکل تعاون و رفاه شهرداری تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران درباره مشکل افراد متقاضی مسکن در پروژه حکیم، گفت: تعاونی های مسکن مستقل و دارای هیات مدیره هستند اما با این حال این اداره کل نسبت به مشکل شهروندان و ذینفعان این تعاونی بی تفاوت نیست.

وی اضافه نمود: در این پروژه مسکن قرار است بیش از 2 هزار و 700 واحد مسکن ساخته گردد که بیش از 2200 متعلق به اعضا و 500 واحد هم متعلق به کارفرما و سازنده است.

وی گفت: شهروندان در این پروژه مسائل عدیده ای داشتند و پیش از این مکاتبه هایی را ما با تعاونی انجام داده ایم اما پاسخی که تعاونی ارائه نموده این است که اعضا مابقی پول را نداده اند و همین عدم واریزی اعضا موجب شده است که پروژه عقب بماند.

مدیحی ادامه داد: در حال حاضر آن طور که اعلام نموده اند دو بلوک از ساختمان ها آماده تحویل است ولی تخلف داشته اند و همکف را مسکونی نموده و مشاعات را رعایت نشده است.

به گفته وی با مکاتباتی که با منطقه 5 شهرداری تهران صورت گرفته است، قرار شد که تخلف ها احصا گردد و شهرداری منطقه پاسخ را ارائه دهد.

مدیرکل تعاون و رفاه شهرداری تهران با تاکید بر اینکه این تعاونی مستقل است اما نسبت به مشکل پیش آمده بی تفاوت نیست، گفت: نامه ای به تعاونی ارسال نموده ایم اما هنوز پاسخ آن نیامده است و ما منتظر پاسخ تعاونی هستیم.

به گفته وی اعضای تعاونی که خودشان هیات مدیره را انتخاب می نمایند، باید نسبت به مشکل پیش آمده اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرنگاران ذینفعان پروژه مسکن حکیم تا به امروز نامه های بسیاری را به مراجع مختلف از جمله قوه قضاییه ارسال نموده اند و در این میان امید دارند تا با تدبیر مسئولان بتوانند بعد از 13 سال به حقوق خود دست یابند.

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: ایرنا
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 904

به "خبرنگاران 13 سال انتظار برای تحویل دریافت کلید خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 13 سال انتظار برای تحویل دریافت کلید خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید