شرط های اقتصاددانان برای نجات ورشکسته های کرونازده اردبیل

به گزارش شهر وبلاگ، خبرنگاران/اردبیل ماندگاری بیش از شش ماهه کرونا در استان اردبیل، صاحبان بسیاری از کسب و کارها همچون صاحبان مجتمع های گردشگری آب گرم، تالارهای پذیرایی و مغازه های خرده فروش را عاصی نموده و آنها را در آستانه ورشکستگی و رکود عمیق قرار داده است.

شرط های اقتصاددانان برای نجات ورشکسته های کرونازده اردبیل

باید یا در انتظار تحقق وعده های نصف و نیمه و گاه شعارگونه جبران خسارت واحدهای کرونا زده بمانند، یا تعطیل نمایند و یا با حداقل فعالیت و تعدیل نیرو با حقوقی بخور و نمیر منتظر نسخه شفابخش دانشمندان برای از بین بردن کرونا بمانند.

یک کارشناس اقتصادی در اردبیل بر این باور است که ابتدا باید معین گردد که کدام فعالیت ها و به چه میزان در پی شیوع این ویروس متضرر شده اند تا از آن ها حمایت های اقتصادی لازم صورت بگیرد و تا زمانی که اطلاعات دقیقی در این خصوص معین نباشد، نمی توان از پیشنهاداتی برای حمایت از آسیب دیدگان ارائه داد زیرا حمایت ها به میزان خسارت بستگی دارد تا بتوان از حدود و نوع احتیاجهای افراد آسیب دیده از شیوع این ویروس مطلع شد.

وی با یادآوری اینکه شیوع کرونا رکود بسیاری از کسب و کارها، مخصوصاً کسب و کارهای خرد را به دنبال داشته است، ادامه داد: بعضی از دستگاه های حمایتی دولتی و تشکل های مردم نهاد از قبیل هیات های مذهبی و انجمن های خیریه اجتماعی، برای جبران خسارت ها، پیشنهادات و شعارهایی از قبیل پرداخت هزینه های برق، آب، گاز، عوارض عقب افتاده مردم و وام های بدون بهره یا کم بهره، اختصاص اعتبارات طرح های جاری و اختصاص خط اعتباری توسط بانک مرکزی، پرداخت یارانه کرونایی، پرداخت تسهیلات به فراورینمایندگان بخش واقعی اقتصاد و پرداخت بخشی از بهره تسهیلات توسط دولت به عنوان یارانه تسهیلات مطرح نموده اند اما اینکه آیا واقعا آسیب دیدگان اصلی و خانوارها یاری های این چنینی را دریافت نموده اند یا خیر، شفاف سازی نشده است.

اسماعیل صبوری در گفت و گو با خبرنگاران اضافه می نماید: در استان اردبیل بخش عظیمی از کسب و کارها در زنجیره ارزش آفرینی بخش خدمات گردشگری قرار دارند؛ با کاهش مراجعات حضوری در اماکن عمومی طی ماه پایانی سال که عمدتاً روزهای پررونقی برای کسب و کارهای خرد و کارگران فصلی است و نیز در 6 ماهه اول سال که مصادف با ورود گردشگران داخلی و خارجی به مناطق مختلف و شهرستان های استان است، به فعالان بخش های گردشگری و تجاری آسیب های جدی وارد نموده است.

رئیس مرکز علمی کاربردی مدیریت صنعتی اردبیل تاکید نمود: در دورانی که یک چنین بیماری شکل اپیدمی(همه گیری) به خود گرفته، اخذ اطلاعات دقیق از میزان خسارت اقتصادی وارد شده به مردم باید یکی از اولویت های دستگاه های متولی برای جبران آن باشد.

وی ادامه داد: ابتدا باید معین گردد که کدام فعالیت ها و به چه میزان در پی شیوع این ویروس متضرر شده اند تا از آن ها حمایت های اقتصادی لازم صورت بگیرد و تا زمانی که اطلاعات دقیقی در این خصوص معین نباشد، نمی توان از پیشنهاداتی برای حمایت از آسیب دیدگان صحبت کرد زیرا حمایت ها به میزان خسارت بستگی دارد تا بتوان از حدود و نوع احتیاجهای افراد آسیب دیده از شیوع این ویروس مطلع شد.

هوشمندسازی فعالیت ها از پیشنهادات اقتصاددانان برای خروج کسب و کارها از شرایط ایجاد شده است

صبوری با بیان اینکه در این شرایط باید به جز یارانه همیشگی، یک یارانه کرونایی هم برای حمایت از افراد آسیب دیده از شیوع کرونا در نظر گرفته گردد، افزود: بعضی از اقتصاددانان اقدام لازم برای خروج از شرایط ایجاد شده برای اقتصاد را در هوشمندسازی فعالیت ها دانسته و معتقدند که مسئولان باید سعی نمایند تا ابلاغیه بدهند که فعالیت هایی که به صورت سنتی انجام می شوند، از این پس و در صورت امکان به صورت الکترونیکی خدمات دهی نمایند.

صاحبان کسب و کارها نمی دانند تعطیلی کسب و کارها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت

یک کارشناس مدیریت اقتصادی و مدرس دانشگاه های اردبیل نیز گفت: بسیاری از صاحبان صنایع در ماه های اسفند، فروردین، اردیبهشت و بعضی از کسب و کارها حتی تا به امروز نیز خسارت های جبران ناپذیری متحمل شدند.

رقیه افشاری در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه نکته قابل توجه این است که صاحبان کسب و کارها نمی دانند که این شرایط یعنی عدم سوددهی و تعطیلی کسب و کارها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، می افزاید: برای جلوگیری از این آسیب ها در وهله اول رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در تمام کسب و کارها الزامی است و با توجه به اینکه در چنین شرایطی اغلب افراد خریدهای خود را به آینده موکول نموده اند نشان می دهد که احتیاج وجود دارد اما به تعویق افتاده است.

تشویق کسب و کارها به فروش اینترنتی می تواند اقتصاد کشور را تا حدودی به چرخش در بیاورد

وی با بیان اینکه عدم تعطیلی واحدهای فراوریی و خدماتی در کنار رعایت موازین بهداشتی و تشویق کسب و کارها به فروش اینترنتی و رسانه ای کردن این روش می تواند اقتصاد کشور را تا حدودی به چرخش در بیاورد، ادامه می دهد: در نظر دریافت تخفیف برای کالاهای ایرانی و حمایت دولت از فراوری نماینده ها از جمله راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب های اقتصادی کرونا است.

افشاری ادامه داد: از آنجایی که استان اردبیل به خاطر شرایط آب و هوایی و داشتن آب های گرم به عنوان یک استان گردشگر به حساب می آید بنابراین تعطیلی آبگرم ها ضربه محکمی به اقتصاد استان وارد می نماید. پیشنهاد می گردد که آبگرم ها با رعایت پروتکل های بهداشتی و تست های قبل از ورود به این مکان ها به فعالیت خود ادامه دهند و با در نظر دریافت کارت های تخفیف برای هتل ها و آبگرم های معدنی شرایط را نسبتا به روال عادی برگردانند.

این کارشناس مدیریت اقتصادی افزود: برای زندگی بهتر در این دوران و پس از کرونا باید سبک زندگی جدیدی آموخت و بتوان با کرونا زندگی کرد و با مدیریت کرونا جهت رونق جدیدی را نیز برای جامعه فراهم آورد.

الکترونیکی کردن اقتصاد یک پیشنهاد راهبردی است

همانطور که افشاری اشاره نمود کرونا سبک جدید از زندگی را پایه گذاری نموده است بنابراین احیا و سرپا نگه داشتن اقتصاد هم احتیاجمند بکارگیری سبک جدید فعالیت اقتصادی است و در این زمینه الکترونیکی و اینترنتی کردن اقتصاد می تواند پیشنهاد راهبردی در شرایط فعلی باشد.

صبوری، مدرس دانشگاه های اردبیل و رئیس مرکز علمی کاربردی مدیریت صنعتی اردبیل با اشاره به اینکه ایجاد بسترهای لازم برای تحقق شهر هوشمند و الکترونیک یا دولت الکترونیک نکته قابل توجه و تامل در این زمینه است، توضیح داد: در این شرایط حضور دولت الکترونیک قدرتمند می توانست از بروز بسیاری از مسائل و آسیب های ایجاد شده بر اثر شیوع این ویروس جلوگیری کند که متاسفانه غافلگیری کل بخش های اقتصادی و اجتماعی کشور و تعطیلی ها و بازگشایی های مکرر و بدون برنامه، نشان داد که دولت هنوز تا رسیدن به الکترونیکی کردن امور و فعالیت ها فاصله دارد و باید برای رسیدن به آن کوشش بیشتری صورت بگیرد.

صبوری با بیان اینکه تجربه 6 ماهه کرونایی در کشور و دنیا نشان از این دارد که بعد از این باید توجه بیشتری به کسب و کارهای الکترونیکی یا الکترونیکی کردن کسب و کارها بگردد تا در شرایط بحرانی همچون شیوع کرونا، بتواند جای خالی نقش فعالیت های فراوریی به شکل سنتی را بگیرد تا در این مواقع ضربه کمتری به اقتصاد خانوارها و کسب و کارهای خرد جامعه وارد بگردد، ادامه می دهد: البته هیچ یک از این برنامه ها و اقدامات در کوتاه مدت عملی نبوده و حتی در بعضی موارد امکانپذیر نمی باشد و مطمئن ترین روش و متد قابل اتکا برای جلوگیری از آسیب های کرونا، رعایت کامل توصیه ها و پروتکل های بهداشتی مسئولین امر در کنار انجام فعالیت های روزمره اقتصادی اجتماعی و یا به عبارت دیگر کنار آمدن و همزیستی با کرونا تا زمان دستیابی به واکسیناسیون همگانی است.

اقتصاد اردبیل احتیاجمند تدابیر ویژه، کارسازی و عملیاتی است تا از این پیج تاریخی بتواند عبور کند وگرنه ممکن است دچار سرنگونی تاریخی گردد و این کار محقق نمی گردد مگر به مدد استفاده از نظرات اندیشمندان و پیاده سازی آن.

گزارش از: توحید مهدوی علی بابالو

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 677

به "شرط های اقتصاددانان برای نجات ورشکسته های کرونازده اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرط های اقتصاددانان برای نجات ورشکسته های کرونازده اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید