غنای بالای ذخایر ژنتیکی گل و گیاهان بومی ایران

به گزارش شهر وبلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران، پژمان آزادی با اشاره به وجود ذخایر فراوانی از گل های زینتی از جمله گونه های مختلف زنبق در استان های شمال شرقی، مرکز و غرب کشور، لاله واژگون در منطقه ها غرب و شمال شرقی کشور و حتی کرمان و گل جام زرین در غرب و شمال کشور گفت: این گیاهان بخشی از ذخایر ژنتیکی باارزش کشور هستند که در صورت برداشت بی رویه و غیر اصولی به مرور نابود می شوند. اما با بهره برداری علمی و اصولی از آنها ضمن ایجاد زمینه ای مناسب برای درآمدزایی در حوزه گل و گیاه، یاری شایانی به شناسایی، حفاظت و تنوع بخشی به این منابع ژنتیکی باارزش می گردد.

غنای بالای ذخایر ژنتیکی گل و گیاهان بومی ایران

لزوم ایجاد بانک ژن گل و گیاهان زینتی بومی

وی با اشاره به فعالیت مراکز تحقیقاتی مختلف از جمله پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات و پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه حفاظت، ارزیابی و فراوری پایدار گیاهان زینتی گفت: در حال حاضر دانش بهره گیری از ذخایر ژنتیکی و دانش به نژادی ارقام تجاری را در اختیار داریم که ضروری است در گیاهان بومی هم از آن استفاده کنیم.

رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران در بیان راهکارهایی که می توانند به بهره برداری اصولی از گل و گیاهان بومی در کشور یاری نمایند، با اشاره به ظرفیت مغفول مانده در کارآفرینی و اشتغالزایی دانش بنیان گفت: ایجاد بانک ژن گل و گیاهان زینتی بومی چه در محل رویشگاه های طبیعی و چه در مراکز بانک ژن، استفاده و معرفی گیاهان زینتی بومی در فضای سبز شهرها و ایجاد شرکت های دانش بنیان در حوزه به نژادی گیاهان زینتی و معرفی ارقام تازه از جمله راهکارهای مؤثر در توسعه این بخش است.

به گفته آزادی، با ایجاد شرکت های دانش بنیان و سرمایه گذاری در فراوری تجاری گل و گیاهان بومی که مستلزم دسترسی به منابع ژنتیکی این گیاهان است، ضرورت حفظ منابع ژنتیکی موجود و حمایت از بانک های ذخایر ژنتیکی هم جدی تر گرفته گردد.

وی با بی مورد دانستن بعضی ابراز نگرانی ها در مورد بهره برداری از ذخایر گیاهان زینتی بومی گفت: رها کردن و عدم بهره برداری از گیاهان باارزش بومی، هیچ یاریی به حفظ آن ها و حراست از محیط زیست نمی نماید بلکه زمینه را برای جولان سودجویان و برداشت غیر اصولی و نهایتاً نابودی این منابع فراهم می نماید. در حالی که با بهره برداری علمی و آینده نگرانه از آنها ضمن درآمدزایی و یاری به معیشت کشاورزان در منطقه ها مختلف کشور به توسعه برنامه های به نژادی و ایجاد ارقام متنوع تازه این گیاهان یاری می گردد.

توسعه علمی و دانش بنیان صنعت گل و گیاه ایران

آزادی با اشاره به فعالیت های متنوع انجمن گل و گیاهان زینتی در توسعه علمی و دانش بنیان صنعت گل و گیاه ایران، گفت: این انجمن علاوه بر برگزاری کنگره های ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی و مراسم هایی مثل بزرگداشت روز ملی گل و انتشار نشریات مختلف و خبرنامه های دوره ای، سلسله وبینارهای علمی ماهانه ای را هم برای انتقال دانش تخصصی و یافته های تازه علمی و یاری به استارت آپ های این حوزه تدارک دیده که بحث سرمایه گذاری اصولی در گلخانه ها و فضای سبز، فرصت ها و چالش های کشت بافت و معرفی گیاهان زینتی بومی از جمله موضوعات این وبینارها است.

وی در آستانه 25 خردادماه، روز ملی گل اعلام کرد: مراسم روز ملی گل سال جاری در قالب وبیناری با موضوع گل و گیاهان بومی با تکیه بر بافت تاریخی طهران با مشارکت انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران برگزار می گردد و در آن ضمن معرفی گل و گیاهان بومی و آنالیز ظرفیت ها و چالش های بهره برداری از این منابع، مزایای استفاده از آنها در عمارت ها و مجموعه های تاریخی مورد بحث و آنالیز قرار می گیرد.

عضو هیئت مدیره پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به گردش مالی 300 میلیارد دلاری حوزه گل و گیاه جهان و سهم اندک ایران از این بازار رو به توسعه گفت: گل و گیاهان زینتی صرفنظر از ارزش فوق العاده مالی در حفظ محیط زیست و بعلاوه شادی و سلامت روانی جامعه هم از اهمیت خاصی برخوردارند که طی پژوهش ها و مقالات متعدد علمی بر این جنبه از فواید گل و گیاهان تاکید شده است.

وی یکی از مؤثرترین راهکارهای فراوری پایدار و رونق حوزه گل و گیاهان زینتی ایران را استفاده از گیاهان بومی در فضای سبز شهرها اسم کرد که به علت سازگاری با آب و هوای محیط به کاهش اثرات گازهای گلخانه ای و حفاظت محیط زیست هم یاری می نمایند.

رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران با دعوت از عموم علاقمندان به شرکت در وبینار روز ملی گل که 25 خرداد ماه از ساعت 10:30 تا 13:30 در این نشانی الکترونیکی برگزار می گردد ابراز امیدواری کرد که برگزاری این رویداد بتواند در معرفی ظرفیت ها و ضرورت های بهره برداری از گل و گیاهان زینتی بومی، حفظ منابع ژنتیکی موجود و رونق فراوری و صادرات در این حوزه مؤثر باشد.

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1535

به "غنای بالای ذخایر ژنتیکی گل و گیاهان بومی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غنای بالای ذخایر ژنتیکی گل و گیاهان بومی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید