فرصت تماشای هلال زیبای ماه در شب های پایانی مرداد 1402

به گزارش شهر وبلاگ، در شب های پایانی مرداد 1402 شاید برترین جرم قابل رصد را باید ماه، یگانه قمر زمین دانست که هلال تماشایی آن هنگام غروب خورشید، با منظره ها زمینی جلوه بی نظیر می آفریند.

فرصت تماشای هلال زیبای ماه در شب های پایانی مرداد 1402

روزهای خاتمهی مرداد از راه رسیده است و کم کم شب ها هم سردتر می شوند و شرایط مناسب برای حضور پیوسته زیر آسمان شب کاهش می یابد. از طرفی تماشا بعضی اجرام می تواند در آسمان سخت باشد اما هلال ماه که تنها چند روز سن دارد، می تواند سوژه جذابی برای رصد و عکاسی در کنار پدیده های زمینی باشد. این هفته هنگام غروب خورشید، در سمت غرب آسمان فرصت کوتاهی برای رصد هلال ماه فراهم است.

رویدادهای نجومی خاتمه مرداد و ابتدای شهریور 1402

شنبه 28 مرداد

زحل تا حدود ساعت 22:00 یا 23:00 شب به خوبی در سمت جنوب شرقی آسمان ارتفاع می گیرد. زیر آن و تقریبا با فاصله دو مشت در طول بازو، می توانید ستاره پاییزی فم الحوت (Fomalhaut) را ببینید. هیچ ستاره قدر 1 دیگری در این نزدیکی نیست و بنابراین این ستاره به آسانی پیدا می گردد.

یک شنبه 29 مرداد

در تاریک و روشن غروب، در پی ستاره درخشان سماک اعزل (Spica) باشید که یکی از ستاره های مهم آسمان شب محسوب می گردد و حالا در سمت چپ ماه قرار گرفته است. سماک اعزل (بی ژوبین) که درخشان ترین ستاره صورت فلکی دوشیزه (Virgo) است، اغلب به عنوان یک ستاره بهاری در نظر گرفته می گردد.

دوشنبه 30 مرداد

افراد مختلف ممکن است رنگ های ستاره ها را به شیوه متفاوتی تشخیص دهند. برای نمونه می توان به دو ستاره درخشان تابستان، نسر واقع (Vega) که تقریبا در آغاز شب بالای سر قرار می گیرد، و سماک رامح (Arcturus) که در سمت غرب می درخشد، اشاره نمود.

نسر واقع سفید است و اندکی رنگ آبی هم از آن به چشم می رسد. سماک رامح اما زرد مایل به نارنجی کم رنگ است. اگر بتوانید این رنگ ها را تشخیص دهید، احتمالا قدرت تشخیص خوبی برای رصد آسمان شب دارید و بهتر می توانید ویژگی های ستارگان را درک کنید. نسر واقع یک ستاره سفید داغ از نوع A است که 25 سال نوری از ما فاصله دارد. سماک رامح هم یک غول با دمای کمتر از نوع K و با فاصله 37 سال نوری از ماست.

امشب بعلاوه در ساعت 19:35 می توانید مقارنه ماه و سماک اعزل را با جدایی زاویه ای تنها 2.1 درجه نگاه کنید.

سه شنبه 31 مرداد

با ادامه ماه آگوست و آغاز سرد شدن هوا، صورت فلکی اسب بزرگ (Pegasus) در سمت شرق خودنمایی می نماید. ستارگان اصلی آن از قدر 2 و 3 هستند و مشت شما در طول بازو، درون این صورت فلکی قرار می گیرد.

در همین حال، صورت فلکی دب اصغر (Ursa Minor) درست در سمت شمال آسمان حضور دارد. این صورت فلکی کم نور است و در ابتدای شب طوری دیده می گردد که گویی روی دسته اش ایستاده و به سمت چپ واژگون می گردد.

چهارشنبه 1 شهریور

ساعت 07:30 سیاره عطارد در اقامت اول جای می گیرد. هرچند این رویداد با چشم دیده نخواهد شد. پس از تاریکی هوا، ماه در سمت جنوب غربی آسمان با ارتفاع پایین سمت راست ستاره تماشایی قلب العقرب و ستاره سر عقرب می درخشد.

پنجشنبه 2 شهریور

تربیع اول ماه در ساعت 13:27 روی می دهد. شب هنگام هم قلب عقرب از حضور ماه می گیرد. در حقیقت در بسیاری از منطقه ها، از جمله ایران، ماه با فاصله نزدیک 4.7 درجه ای نسبت به قلب العقرب دیده می گردد اما در عرض های جغرافیایی بیشتر قلب العقرب کاملا از دید پنهان می گردد.

آدینه 3 شهریور

چقدر بعد از غروب آفتاب می توانید در حالی که رو به شرق ایستاده اید، مثلث بزرگ تابستانی را ببینید؟ نسر واقع، درخشان ترین ستاره مثلث، تقریبا در اوج واقع شده است. دنب، درخشان ترین ستاره در شرق است و الطیر هم در جنوب شرقی آسمان با ارتفاع کمتری می درخشد.

شرایط سیارات

عطارد و مریخ که در هفته های گذشته موقعیت خوبی برای رصد هم زمان آن ها بود، انتها در غروب خورشید در سمت غرب آسمان ناپدید می شوند.

زهره با قدر حدود 4.3- انتها در طلوع آفتاب این هفته، با ارتفاع بسیار کم ظاهر می گردد و می توانید آن را دقیقا بالای افق و سمت شرق آسمان جست وجو کنید. برای این کار باید حدود 20 یا 30 دقیقه قبل از طلوع خورشید آغاز کنید و دوربین دوچشمی هم به یافتن آن یاری خواهد نمود. سیاره ناهید هر روز بیشتر ارتفاع می گیرد و رصد آن آسان تر می گردد. حتی با بزرگنمایی کم در ابزار رصدی هم می توان هلال بسیار نازک ناهید را تشخیص داد که در هفته های آینده ضخیم تر و کوچک تر دیده می گردد.

مشتری با قدر 2.5- در صورت فلکی حمل قرار گرفته است و حدود ساعت 23:00 از سمت شرق و شمال شرقی آسمان طلوع می نماید.

زحل با قدر 0.5+، همچنان در صورت فلکی دلو جای دارد و از حدود تاریک شدن هوا در سمت عصر طلوع می نماید. این سیاره در 4 شهریور به مقابله می رسد. در هنگام غروب، می توانید زحل را ببینید که به عنوان درخشان ترین جرم در سمت شرق و جنوب شرقی آسمان و با ارتفاع پایین می درخشد. حدود ساعت 23:00 زمان مناسبی برای رصد تلسکوپی آن است و حدود ساعت 1 بامداد به بالاترین حد خود در آسمان می رسد.

اورانوس با قدر 5.7 در صورت حمل واقع شده است و در اواخر عصر با ارتفاع زیاد حدود حدود 8 درجه شرقی مشتری قرار گرفته اتس که برای رصد آن به ابزار اپتیکی احتیاج خواهد بود.

نپتون هم با قدر 7.8 همچنان در مرز صورت های فلکی دلو و حوت است و تا نیمه شب به ارتفاع حدود 2 درجه شرقی سیاره زحل می رسد. رصد این سیاره هم تنها با ابزار رصدی امکان پذیر است.

منابع: Sky and Telescope, مجله نجوم, Almanac

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 مرداد 1402 بروزرسانی: 28 مرداد 1402 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 2152

به "فرصت تماشای هلال زیبای ماه در شب های پایانی مرداد 1402" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت تماشای هلال زیبای ماه در شب های پایانی مرداد 1402"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید