مردم شناسی و عدالت گستری از ویژگی های منحصر به فرد سعدی است

به گزارش شهر وبلاگ، به گزارش خبرنگارخبرنگاران در خوزستان، منوچهر جوکار در ویژه برنامه سرو اردیبهشت بزرگداشت سعدی که شامگاه گذشته به صورت مجازی برگزار گردید، از جمله ویژگی شاخص شاعر قرن هفتم را سفرهای طولانی به اقصی نقاط دنیا از حجاز، عراق، آفریقا شام ، ایران و.. برشمرد و اضافه کرد: حاصل سفرهای شیخ شیرازی نگاه، ذوق و تأملات شخصی است که خیلی مسافران ندارند.

مردم شناسی و عدالت گستری از ویژگی های منحصر به فرد سعدی است

رئیس شعبه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی خوزستانبا بیان اینکه سعدی 30 سال از دوران زندگی خود را در سفر گذرانده است، توضیح داد: سفر در روزگاران قدیم پر از رنج و مشقت بود و مسافر در طول جهت با حوادث زیادی چون گرما، سرما، طوفان، راهزنان و ... روبرو بود و این امکان وجود داشت که مسافر هرگز به مقصد نرسد؛ اما سعدی با همه این تلاطمات دست و پنجه نرم می کرد و به سفر خود برای کسب تجربه و پختگی ادامه می داد.

این نویسنده و پژوهشگر خوزستانی اعلام کرد: ذوق و بصیرت شیخ اجل که لحظه لحظه ثبت شده، حاصل آن در قالب هنرهای حکمت در گلستان و بوستان نشان داده می گردد که دستمایه تجربیات زیستی وی در سفر بوده است که توانسته با همه طبقات جامعه از شاه، وزیر و مردم عادی همسفر باشد و از جلوه هاِی تجربه زیستی سعدی، مشتاق حیات مردم بود که خود می تواند به عنوان موضوع یک پژوهش مستقل و ارزشمند قرار گیرد.

جوکار پختگی سعدی در آثارش را نتیجه سفرها و نشست و برخاست های وی با عموم جامعه برشمرده و اضافه می نماید: موضوع بندی تعداد فصل ها و عناوینی که سعدی در آثارش به کار برده، ناشی از مردم شناسی وی است که انسان را محوری ترین مسأله بیان نموده است.

نویسنده اثر مثل بیشتر وقت ها در بخش دیگر سخنان خود ادامه داد: سعدی در َنقل تجربه های واقع گرا برخورد رئالیستی داشته و آنچه روایت می نماید واقعی و برداشت های خود از اتفاقاتِ پیرامونش است و زمانی که سرگذشت گروهی را از قول مفسران و بزرگان نقل می کند، گاهی خودش را در معرض نقد قرار می دهد.

وی با بیان اینکه نمونه دغدغه ها و چهره آرمانی سعدی در کتابِ بوستان نزدیک تر است، گفت: اگر برای سعدی در اثر بوستان یک مرکز ثقل در نظر بگیریم، دادگستری و عدالت محوری برای او یک اصل مهم به شمار آمده است و در جای جای این کتاب، به تجربه های زیستی مردم شناسی اشاره نموده است.

در این نشست شاعران استان چون محدثه الماسی، ودود جوانی، حسین علی پور و شاعران دانشجو متشکل از : حمید رضا دالوند، حسین پور مغینمی، ریحانه فیروزی و محدثه حبیبی به شعرخوانی پرداختند.

یادآوری می گردد این بزرگداشت به همت انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات فارسی با همکاری محفل ادبی قیصر امین پور، کتابخانه مرکزی خوزستان و انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران (شعبه خوزستان) برگزار گردید.

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1319

به "مردم شناسی و عدالت گستری از ویژگی های منحصر به فرد سعدی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم شناسی و عدالت گستری از ویژگی های منحصر به فرد سعدی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید