بازسازی نقاشی قاجاری مسجد جامع سمنان آغاز شد

به گزارش شهر وبلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بازسازی نقاشی قاجاری مسجد جامع سمنان آغاز شد.

بازسازی نقاشی قاجاری مسجد جامع سمنان آغاز شد

مریم طاهردوست محمدی اظهار کرد: با توجه به اهمیت و قدمت مسجد جامع سمنان، بازسازی تخصصی نقاشی قاجاری این مسجد که در اثر آتش سوزی آسیب دیده بود، شروع شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سمنان اضافه نمود: در این مرحله از بازسازی تخصصی، لایه برداری دوده و آلودگی، تثبیت لایه ها نقاشی براساس مستندات موجود دهه پنجاه در مرکز اسناد اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان، تصویر سازی موضعی و خواناسازی نقوش با رنگهای طبیعی انجام می گردد.

مریم طاهردوست محمدی گفت: این نقاشی مربوط به دوران قاجار است و در قالب نقاشی های قهوه خانه ای قرار می گیرد.

وی یادآوری کرد: مسجد جامع سمنان دارای آثاری از دوره سلجوقی، ایلخانی، تیموری تا دوره قاجار است که به شماره 163 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سرپرست پایگاه بافت تاریخی سمنان نیز از برگزاری نخستین جلسه آنالیز پیشنهادهای بسته های مشوق بافت تاریخی سمنان اطلاع داد.

مرتضی امیرجان گفت: این جلسه با حضور اعضای پایگاه بافت تاریخی سمنان و فعالان حوزه بازسازی و ساخت و ساز در محدوده بافت تاریخی سمنان با هدف تهیه بسته مشوق و حمایت از مالکان، معماران و سازندگان در بافت تاریخی، بیان مسائل و چالش های موجود و برطرف آن و تسریع در امور بهسازی، بازسازی و نوسازی این بافت برگزار گردید.

سرپرست پایگاه بافت تاریخی سمنان اضافه نمود: در این جلسه تسهیل و همکاری همه جانبه در اجرای طرح تغییر کاربری املاک و بناها در راستای کاربری گردشگری در میراث فرهنگی، مذاکره با ادارات مربوطه در مورد افزایش سطح اشغال ساخت، تأمین پارکینگ، پارکینگ روباز، حذف پارکینگ تجاری، ارائه تراکم شناور جایگزین در منطقه ها دیگر شهری، مذاکره با ادارات در جهت تسهیل امور اداری، تائید نهایی نمونه آجرهای مورد استفاده نما در بافت با طراحی همسان با بافت و موارد گوناگون پیشنهاد شد.

امیرجان ادامه داد: در این جلسه در مورد مذاکره با مجموعه شهرداری در رابطه با افزایش تراکم ساخت، تأمین پارکینگ، پارکینگ روباز، حذف پارکینگ تجاری و افزایش سطح اشغال بناها و کم کردن هزینه های عقب نشینی یا تعریض، تجمیع چند پلاک، فروختن راه دسترسی پلاکهای ثبتی در قالب ارزش اضافه نموده زمین و برطرف مسائل کمسیون ماده 5، انتقال عوارض بهسازی و نوسازی در بافت از طرف شهرداری به جهت بهره برداری در بازسازی و احیاء بناهای ارزشمند تاریخی بحث و همفکری شد.

وی اضافه نمود: با برگزاری جلساتی با ادارات امور مالیاتی، تأمین اجتماعی، ثبت اسناد و دیگر ادارات مربوطه در راستای تسهیل و همکاری با بازسازیگران، مالکین و معماران در رابطه با سندهای قدیمی و تجمیع املاک، مشخص تکلیف و هماهنگی بین ادارات در رابطه با انشعابات و توسعه شبکه زیرساخت (آب و فاضلاب، برق، گاز، مخابرات) میتوان موانع را کاهش داد و به آبادانی بافت تاریخی سمنان سرعت بخشید.

منبع: همگردی
انتشار: 2 آبان 1402 بروزرسانی: 2 آبان 1402 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 2166

به "بازسازی نقاشی قاجاری مسجد جامع سمنان آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی نقاشی قاجاری مسجد جامع سمنان آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید