معرفی بهترین دمنوش های خواب آور و طرز تهیه هر کدام

به گزارش شهر وبلاگ، خبرنگاران | سرویس سلامت - شب ها تا صبح بیدار هستید و گوسفندان را می شمارید؟ این روز ها میلیون ها نفر به علل مختلفی مثل استرس، بیماری و… نمی توانند خوابی راحت و آرامش بخش را تجربه کنند. نوشیدن مایعات گرم قبل از خواب به تنهایی آرامش بخش است، اما اگر این نوشیدنی گرم شامل عصاره گیاهان خواب آور و ضد اضطراب باشد، به طور چشمگیری کیفیت خواب را بهبود می بخشد. در این مقاله لیستی از بهترین دمنوش های خواب آور را تهیه کرده ایم که براساس شواهد علمی به رفع مشکل بی خوابی کمک می کنند. اگر به بی خوابی دچار هستید، این مطلب را بخوانید و امشب یک نمونه را امتحان کنید.

معرفی بهترین دمنوش های خواب آور و طرز تهیه هر کدام

بهترین دمنوش های خواب آور

بسکمک از ما مشکل بی خوابی را تجربه کرده ایم، اما برای در امان ماندن از مضرات قرص های خواب آور، دست و پنجه نرم کردن با بی خوابی را ترجیح داده ایم. خبر خوب این است که با نوشیدن یکی از انواع بهترین دمنوش های خواب آور می توانیم خواب راحت و آرامش بخش را تجربه کنیم.

1. دمنوش ریشه گیاه والرین

ریشه گیاه والرین یک منبع آنتی اکسیدانی است که به عنوان آرام بخش طبیعی و خواب آور شناخته می شود. دمنوش خواب آور والرین، باعث می شود تا زمان به خواب رفتن کاهش پیدا کند. همچنن این دمنوش درد، بی خوابی و نگرانی را تسکین می دهد. حدود یک ساعت قبل از خواب مقداری از دمنوش والرین را بنوشید.

برای اثر بخشی لازم است چند شب متوالی از این دمنوش بنوشید، اما توجه داشته باشید که زیاده روی نکنید. مصرف بیش از حد این دمنوش می تواند اعتیاد آور باشد، بنابراین در هر دوره بیش از دو هفته متوالی از آن ننوشید. ممکن است دمنوش والرین با برخی دارو ها یا مکمل های خواب آور یا مربوط به کنترل کلسترول تداخل داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

طرز تهیه: برای تهیه این دمنوش یک قاشق چایخوری ریشه گیاه را درون یک فنجان آب جوش بریزید و 10 دقیقه منتظر بمانید. این دمنوش را هر شب 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب نوش جان کنید تا راحت تر به خواب بروید. در صورتی که تلخی دمنوش قابل تحمل نیست، با یک قاشق عسل آن را شیرین کنید.

2. دمنوش بابونه

دمنوش بابونه از دیرباز به عنوان یک درمان گیاهی بی خوابی، اضطراب و بسکمک از بیمار ی های دیگر شناخته شده است. این دمنوش، علاوه بر ایجاد احساس خواب آلودگی به رفع ناراحتی های معده نیز کمک می کند. تحقیقات نشان داده اند که دمنوش شیرین و خوش طعم بابونه در بدن موجب افزایش سطح یک ماده شیمیایی می شود که عصب و عضلات را شل می کند، از اینرو مانند یک خواب آور عمل می کند.

طرز تهیه: به ازای هر لیوان آب جوش، یک قاشق برگ گیاه بابونه اضافه کنید و حدود 10 دقیقه منتظر بمانید. توجه داشته باشید که این دمنوش احتیاج به روی حرارت ماندن ندارد. گرمای آب جوش به تنهایی برای دریافت عصاره گیاه کافی است.

بیشتر بخوانید: خواص بابونه؛ 15 خاصیت معجزه آسا از تقویت مو تا کاهش درد قاعدگی

3. دمنوش علف گربه

علف گربه گیاهی است از خانواده نعناع، که سالیان سال در آشپزی و طب سنتی کاربرد داشته و دارد. دمنوش این گیاه حاوی ترکیباتی ارگانیک است که به درمان بی خوابی و افزایش آرامش کمک می کند.

طرز تهیه: برای بهره مندی از خواص خواب آوری دمنوش علف گربه، دو قاشق چایخوری برگ این علف را با یک فنجان آب جوش ترکیب کنید. شما می توانید برای طعم دهی مقداری عسل و لیمو تازه نیز به دمنوش اضافه کنید. بعد از گذشت 10 تا 15 دقیقه دمنوش آماده می شود.

4. دمنوش گل ساعتی

این دمنوش برای افرادی که دچار اضطراب یا افکار وسواس گونه هستند بسیار مفید است. گل ساعتی اضطراب را کاهش می دهد، از اینرو اگر یک فنجان از دمنوش این گیاه را یک ساعت قبل بنوشید، خوابی راحت تر را تجربه خواهید کرد. محققان معتقدند که سطح بالای مواد شیمیایی خاصی که در این گیاه وجود دارد بر سیستم عصبی تاثیرگذار است و باعث احساس خستگی و خواب آلودگی می شود.

طرز تهیه: برای درست کردن دمنوش این گیاه آرام بخش، به ازای هر فنجان آب جوش به یک قاشق چایخوری برگ گل خشک شده یا یک قاشق غذاخوری برگ گل تازه احتیاج خواهید داشت. برگ ها را به مدت 10 تا 15 دقیقه داخل فنجان حاوی آب جوش بریزید و قبل از خواب بنوشید. به علاوه برای کاهش اضططراب می توانید روزانه سه مرتبه از این دمنوش بنوشید.

5. چای سبز بدون کافئین

با چای سبز و خواص آن حتما آشنا هستید. این دمنوش یکی از قدیمی ترین و سالم ترین نوشیدنی گرم محسوب می شود، امروزه انواع بدون کافئین آن حاوی تیانین است. تیانین به عنوان خواب آور و کاهنده استرس شناخته می شود.

طرز تهیه: چای سبز بعد از حدود 10 دقیقه دم کشیدن 70 درصد از کافئین خود را از دست می دهد. بنابراین یک قاشق چایخوری چای سبز خشک شده را درون یک فنجان آب جوش بریزید و پس از 15 دقیقه بنوشید.

بیشتر بخوانید: خواص چای سبز

6. دمنوش اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس به دلیل عطر خوشی که دارد در صنعت عطرسازی بسیار مشهور است، اما این تنها کاربرد آن نیست. اسطوخودوس گلبرگ های بنفشی دارد و مردمان مدیترانه در سال های دور از این برگ ها برای درمان بی خوابی استفاده می کردند. این گیاه دارای خواص زیادی از جمله آرام بخشی، شل کننده عضلات، تسکین دهنده اعصاب و کاهش اضطراب است.

طرز تهیه: هر شب یک ساعت قبل از خواب یک قاشق چایخوری از این گیاه را به مدت پنج دقیقه در آب جوش بریزید و نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید: خواص اسطوخودوس چیست؟

7. دمنوش رازیانه

رازیانه معمولا به عنوان درمانگر مسائل گوارشی شناخته می شود، اما مصرف این گیاه به صورت دمنوش قبل از خواب می تواند علاوه بر آرام کردن معده و دستگاه گوارش به تجربه خوابی راحت و عمیق کمک زیادی بکند.

طرز تهیه: برای تهیه دمنوش رازیانه یک قاشق چایخوری دانه کوبیده شده یا 30 گرم برگ آن را درون لیوان آب جوش بریزید و 10 دقیقه صبر کنید تا دمنوش حاضر شود.

بیشتر بخوانید: طریقه مصرف رازیانه

8. دمنوش به لیمو

یکی از بهترین دمنوش های خواب آور، دمنوش به لیمو است. مصرف دم کرده این گیاه یک ساعت قبل از خواب به کاهش اضطراب و نگرانی کمک می کند و در نتیجه خواب راحتی را برای شما به ارمغان می آورد. اغلب توصیه می شود که به لیمو را همراه با نعناع دم کنید تا خواص آن افزایش یابد.

طرز تهیه: برای تهیه دمنوش به لیمو، یک قاشق چایخوری از آن را درون یک قوری آب جوش بریزید و روی حرارت غیر مستقیم مثل کتری قرار دهید. پس از 20 دقیقه دمنوش حاضر است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با خواص دمنوش به لیمو

9. دمنوش شیرین بیان

شیرین بیان نیز یکی از بهترین دمنوش های خواب آور محسوب می شود. تحقیقات نشان داده اند که این گیاه دارای خواص ضد افسردگی و ضد اضطرابی است و به همین دلیل می تواند درمانگر بی خوابی های شبانه باشد. البته توجه داشته باشید که این گیاه با برخی دارو ها و مکمل ها تداخل دارد و بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت شود. همچنین مصرف بلند مدت آن موجب افت پتاسیم بدن می شود، بنابراین آن را به صورت کوتاه مدت مصرف کنید.

طرز تهیه: برای درست کردن دمنوش شیرین بیان به ازای هر فنجان آب، به 14 گرم (یک قاشق چایخوری) از این گیاه احتیاج دارید. آب را روی حرارت به جوش آورید و سپس شعله را کم و شیرین بیان را به آن اضافه کنید. بعد از گذشت 10 دقیقه شعله را خاموش کنید و پنج دقیقه دیگر منتظر بمانید، دمنوش شما آماده است.

10. دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه از بهترین دمنوش های خواب آور است که براساس تحقیقات با کاهش اضطراب و تنش خوابی راحت و عمیق را به ارمغان می آورد. مطالعات حاکی از آن است که دم کردن این گیاه همراه با گیاهانی مثل سنبل الطیب و بابونه یک ترکیب گیاهی بی نظیر برای درمان بی خوابی است و اثرات آن به حد داروی تریازولام قوی است.

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری برگ بادرنجبویه را به یک قوری آب با دمای 80 درجه سانتی گراد اضافه کنید و اجازه دهید که 15 دقیقه دم بکشد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه + خواص دمنوش بادرنجبویه

11. دمنوش رازک

رازک یک گیاه تلخ مزه است که معمولا نوع ماده آن مصرف دارد. این گیاه در طب سنتی کاربرد های زیادی داشته است و امروزه برای درمان استرس و آرام کردن اعصاب و آرامش مصرف می شود. این نوشیدنی گزینه بسیار خوبی برای رفع بی خوابی است.

طرز تهیه: به ازای هر لیوان آب جوش، دو قاشق چایخوری گل رازک اضافه کنید و پس از گذشت پنج تا 10 دقیقه صاف و میل کنید. این دمنوش را قبل از خواب بنوشید تا خواب آرام تری داشته باشید.

سخن انتهای

گیاهان دارویی زیادی هستند که مصرف آن ها به درمان بی خوابی کمک می کند. امروزه عصاره بسکمک از این گیاهان را می توانید به صورت مکمل نیز از داروخانه ها یا عطاری ها خریداری کنید. این مکمل ها معمولا اثرات قوی تری دارند و به همین دلیل هرگز نباید بدون نظارت پزشک مصرف شوند.

برخی از این دمنوش ها نیز با دارو های خاصی تداخل دارند، بنابراین در صورت استفاده از داروهای دیگر، پیش از مصرف این دمنوش ها حتما با پزشک خود مشورت کنید. اگر داروهایی مصرف می کنید که با دمنوش های ذکر شده در مقاله تداخل دارد، به شما توصیه می کنیم مطلب روش های خانگی درمان بی خوابی شبانه را مطالعه فرمایید. در انتها فراموش نکنید که اگر تجربه ای در مورد درمان بی خوابی با داروهای گیاهی دارید، نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان خبرنگاران در بخش ارسال نظر به اشتراک بگذارید.

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: setare.com
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1303

به "معرفی بهترین دمنوش های خواب آور و طرز تهیه هر کدام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بهترین دمنوش های خواب آور و طرز تهیه هر کدام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید