همه چیز درباره آب کرفس؛ مزایا و معایب این نوشیدنی شگفت انگیز!

به گزارش شهر وبلاگ، آب کرفس یکی از محبوب ترین و مشهورترین نوشیدنی هاست که بسیاری از افراد به خاطر خواص زیادی که دارد از آن استفاده می نمایند. از سلبرتی ها گرفته تا مربی های حرفه ای باشگاه های بدن سازی و فیتنس، از خواص معجزه آسای آب کرفس آگاه بوده و آن را به افراد مختلف پیشنهاد می نمایند چرا که خواص درمانی آن کم نظیر است. برطرف مسائل ناباروری، مسائل پوستی، مسائل سلامت روان و حتی سرطان، از جمله بیماری هایی هستند که آب کرفس به عنوان راه حلی موثر برای بهبود آن ها شناخته می گردد. اما متأسفانه تحقیقات پزشکی کمی در رابطه با فوائد آب کرفس موجود است تا این ادعاها را تأیید کند. همین موضوع سبب شده پرسشی فکر افراد را درگیر کند؛ آیا آب کرفس واقعا آنطور که می گویند مفید است؟

همه چیز درباره آب کرفس؛ مزایا و معایب این نوشیدنی شگفت انگیز!

چرا تا این میزان در رابطه با خواص آب کرفس گفته می گردد؟

آنتونی ویلیام (Anthony William)، یکی از اعضای رسانه پزشکی Goop (گوپ) مدعی شده او اطلاعات مربوط به آب کرفس را از یک منبع فراطبیعی دریافت نموده است. ویلیام هیچ تجربه ای در زمینه آموزش پزشکی یا تغذیه ندیده اما هواداران بسیار زیادی پیدا نموده به دانش غیر معمول او اعتماد دارند. بسیاری از سلبرتی ها، اینفلوئنسرهای اینستاگرام، وبلاگ نویسان و… صحت صحبت ها و ادعاهای ویلیام را پذیرفته اند و معتقدند او در رابطه با آنچه که می گوید، مطلع است.

وقتی صحبت از سلامتی می گردد، بسیاری از افراد چه در جامعه ما و چه در جوامع خارجی تمایل دارند به سمت ایده ها و داستان هایی بروند که دلایل علمی زیادی برایشان وجود ندارد. البته برای اینکه از سوءتفاهم جلوگیری گردد باید بگوییم منظورمان از این حرف این نیست که علم فوائد این ایده ها و داستان ها را رد نموده باشد؛ صرفا تحقیقات زیادی در راستای تأیید این باورها وجود ندارد. آب کرفس هم یکی از همین مواد غذایی مهم برای سلامتی است که در رابطه با آن تحقیقات گسترده ای صورت نگرفته اما با این حال خیلی ها نظیر ویلیام در رابطه با خواص معجزه آسای آن می گویند و حتی معتقدند تأثیر شگفت انگیز آن را روی سلامتی خود احساس نموده اند.

با تمام این تفاسیر، باز هم نمی توان به صورت قطعی گفت که آب کرفس فایده خاصی ندارد. نبود تحقیقات پزشکی چیز منفی نیست؛ بلکه به این معناست که نمی توانیم با قاطعیت راجع به مثبت بودن این ماده صحبت کرد. هرچند به صورت کلی آب کرفس فوائدی تأییدشده متعددی هم دارد که در ادامه به آنالیز آن می پردازیم.

علم در رابطه با کرفس چه می گوید؟

کرفس ویژگی هایی قدرتمند در بهبود سلامتی دارد. یک مطالعه در زمینه تغذیه مولکولی و پژوهش در خصوص غذاها نشان داده که کرفس شامل تعداد زیادی ترکیب با ویژگی آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که به کنترل فعالیت رادیکال های آزاد یاری می نمایند. یک فلاوانوئید خاص به نام اپیژنین هم در آن وجود دارد که پتانسیل ضد التهابی را نشان می دهد. مجله پژوهش مبتنی بر شواهد پزشکی جایگزین و مکمل (Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine) گزارش می دهد که مصرف کرفس ممکن است در پیشگیری از بیماری های قلبی و کبدی، اختلالات روماتیسمی و انسداد مجاری ادراری موثر باشد. این ماده بعلاوه به کاهش قند خون، لیپیدها و فشار خون یاری می نماید. تحقیقات تجربی نشان می دهد که ویژگی های ضد قارچی نیز در آن مشاهده شده است.

یاری به هضم غذا

ویژگی های آنتی اکسیدانی آب کرفس باعث تقویت سلامت گوارش می گردد. این خصوصیات همراه با روغن ها و تانین ها، روند فراوری مخاط محافظ را تسریع می بخشد که بافت های روده را پوشانده و در پیشگیری از زخم ها و کاهش مسائل مانند سندرم روده تحریک پذیر یاری می نماید. در نتیجه افرادی که از بیماری های روده رنج می برند می توانند با خوردن آب کرفس شرایط خود را بهبود ببخشند.

جذب آسان تر مواد مغذی

آب کرفس تعداد زیادی از مواد مغذی این گیاه را به صورتی با هم ترکیب می نماید که بدن بتواند به برترین شکل ممکن آن را جذب کند. آب گیری یک روش ساده برای دریافت ویتامین ها، مواد معدنی و فیتوشیمیایی هاست که بسیاری از افراد نوشیدن آن را به جویدن خود گیاه ترجیح می دهند. برای افرادی که در مصرف غذا حساسیت های خاص خود را دارند و نمی خواهند گیاه کرفس را به صورت کامل مصرف نمایند، مصرف آب آن به شدت توصیه می گردد چرا که یاری می نماید مواد مغذی موجود درون این ماده به برترین شکل ممکن جذب بدن شوند.

با این حال، فیبر از دست می دهید

آب کرفس شامل فیبر نامحلول نیست که با جویدن غذا به بدن ورود می نماید. این فیبر عملکرد مهمی دارد و در سیستم گوارشی جریان پیدا نموده و به از بین بردن سموم و لایه پوستی مانند ترسیب ها یاری می نماید. این فیبر جذب قندها را کند و به تنظیم سطح گلوکز خون یاری می نماید. بعلاوه، فیبر نامحلول به تشویق سیری و احساس سیری پس از خوردن یاری نموده و باکتری های مفید موجود در روده ما را تغذیه می نماید. فیبر در کرفس بخشی جدایی ناپذیر از بسته بندی مفید آن است، اما در آب گیری دور ریخته می گردد. بنابراین آب کرفس می تواند منجر به لاغری گردد اما باید فیبر را که یک ماده بسیار مهم برای هضم بهتر غذاها و درست کار کردن سیستم گوارشی است به وسیله دیگری به دست بیاورید.

هزینه زیاد برای تهیه آب کرفس

به طور کلی اگر بخواهیم کرفس را با آب کرفس مقاسیه کنیم باید بگوییم آب گیری معمولاً احتیاج به سه برابر تعداد مواد مغذی بیشتر دارد تا یک نوشیدنی ارزشمند از آن به دست بیاید. اگر کرفس آلی را انتخاب کنید، هزینه شما حتی بیشتر از حالت عادی خواهد بود. بعضی از افراد برای حفظ مواد غذایی مغذی موجود درون کرفس آن را به روش های مختلفی آب گیری می نمایند که برای خرید آن ها باید هزینه های زیادی پرداخت کنید. برترین روش این است که کرفس را در خانه آب گرفته و مصرف کنید که در واقع ساده ترین نوع آن هم محسوب می گردد.

احتمال قرارگیری در معرض مواد شیمیایی

چندین سال است که کرفس در فهرست دوازده محصول آلوده کارگروه محیط زیستی واقع شده است. آزمایش بیش از 95٪ از کرفس هایی که به روش های قدیمی کشت می شوند در تست های مربوط به آفت کش های مصنوعی مثبت بوده که این یعنی کشاورزان برای اینکه بتوانند کرفس را بدون آسیب برداشت نمایند مجبور هستند از آفت کش های زیادی استفاده نمایند. گاهی اوقات مصرف این آفت کش ها آنقدر زیاد می گردد که کرفس دیگر ارزش غذایی خود را از دست می دهد. در طول آزمایشی که در بالا به آن اشاره کردیم، روی یک انتخاب کرفس آلی چیزی حدود 13 ماده شیمیایی دیده شد. استفاده از آب کرفس می تواند به شما در کاهش تماس با این مواد سمی یاری کند، اما طبیعتا خرید آب کرفس ارگانیک هزینه های خاص خود را دارد که باید آن را متحمل شوید.

آیا کرفس به لاغری یاری می نماید؟

کرفس یکی از سبزیجات پرآب و کم کالری است و معمولاً در برنامه های رژیمی و لاغری مورد استفاده قرار می گیرد. این سبزیجات دارای اندازه زیادی آب، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی مانند ویتامین های C و K، پتاسیم و فسفر هستند. بعلاوه، کرفس دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

اگرچه کرفس به تنهایی می تواند در فرآیند لاغری مؤثر نباشد، اما با توجه به کالری پایین و فیبر بالای آن، می تواند به ارزش غذایی و تنوع رژیم غذایی یاری کند. مصرف اندازه مناسبی از کرفس در سبوس دهی و اشباع بدن یاری می نماید و ممکن است در کنترل وزن مفید باشد.

بنابراین، می توان گفت که کرفس می تواند در فرآیند لاغری موثر باشد، اما تأثیر آن به طور مستقیم و متمایز بر لاغری بدن نیست. بعلاوه، برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متوازن، مصرف کرفس به تنهایی کافی نیست و احتیاج به ترکیب آن با سایر مواد غذایی مفید و مناسب دارید. همواره مشاوره با متخصص تغذیه و رعایت تنوع و متعادل بودن رژیم غذایی، می تواند به شما در رسیدن به هدف لاغری یاری کند.

نکاتی که مصرف نمایندگان باید بدانند

کرفس به گروهی از مواد غذایی تعلق دارد که معروف به الرژی است. علائم می تواند از سردرد و لختگی خون تا شوک آنافیلاکتیک متغیر باشد. لختگی خون یک اتفاق طبیعی در بدن است که باید رخ دهد تا هنگام ایجاد زخم روی پوست، خون از بدن بیرون نرود اما این اتفاق نباید در حالت عادی رخ دهد چون می تواند جریان خون را مسدود نموده و باعث سکته های قلبی و مغزی گردد. آنافیلاکسی یا بیش دفاعی هم به یک واکنش آلرژیک جدی و تهدیدنماینده گفته می گردد که به صورت ناگهانی و در صورت مصرف موادی که به آن آلرژی دارید شروع شده و می تواند حتی منجر به مرگ گردد. دلایل معمول آنافیلاکسی شامل نیش حشرات، مواد غذایی و داروهاست.

افرادی که به گیاه موگورت و گرده درخت بادام حساسیت دارند باید از خوردن کرفس و آب آن خودداری نمایند. افرادی که از داروهای ضد لخته خون استفاده می نمایند باید با پزشک خود در خصوص مصرف کرفس مشورت نمایند، زیرا این گیاه حاوی ویتامین K است که به تشکیل لخته خون یاری می نماید. خوردن کرفس ممکن است حساسیت به نور را افزایش دهد و مصرف مقادیر زیاد ممکن است به التهاب پوست منجر گردد. افرادی که مسائل کلیه دارند نباید آب کرفس را مصرف نمایند. افرادی که قرار است به زودی جراحی نمایند باید حداقل دو هفته قبل از عمل از استفاده این محصول خودداری نمایند، زیرا ممکن است با بیهوشی تعامل داشته باشد و بر سیستم عصبی تأثیر منفی بگذارد. حتما بحث آلرژی به کرفس یا هرگونه مواد غذایی دیگر را جدی بگیرید چون ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای شما به همراه داشته باشند.

تهیه آب کرفس

برای تهیه آب کرفس تازه، دو یا سه ساقه شسته شده را در دستگاه آب گیری قرار داده و فرایند را شروع کنید. اگرچه بهتر است آب کرفس تازه را به طور فوری مصرف کنید، اما می توانید آن را تا 24 ساعت درون یخچال هم نگهداری و سپس کنید. آب کرفس را به تنهایی یا با اضافه کردن ادویه جات، گیاهان دارویی یا آب میوه دیگر می توانید بهره ببرید که در این صورت ارزش غذایی آن به مراتب بالاتر می رود. آب کرفس را بعلاوه می توان به همراه یک سری سبزیجات معطر و حتی میوه جات دیگر هم آب گرفت و مصرف کرد چون هیچ مسئله ای از بابت ترکیب شدن با سایر مواد غذایی ندارد. برای بهره برداری حداکثری از فواید تغذیه ای، از تازه ترین ترکیبات ممکن بهره ببرید.

اگر دستگاه آب گیری ندارید، برای تهیه آب کرفس، می توانید از روش زیر بهره ببرید:

مواد لازم:

  • کرفس تازه: چند عدد (بسته به تعداد سرو)
  • آب: مناسب برای آشپزی

طریقه تهیه:

  1. کرفس را کاملاً شسته و پاک کنید. سبزیجات را بهتر است قبل از استفاده به طور کامل تمیز کنید تا هرگونه ذرات خاک و آلودگی را از بین ببرید.
  2. انتخاب کنید که آیا می خواهید به جامانده ریشه کرفس را برش دهید یا نه. در صورت استفاده از ریشه، آن را نیز بشویید و خرد کنید.
  3. کرفس را به تکه های کوچک تقسیم کنید تا سریعتر بتوانید از آن بهره ببرید.
  4. در یک قابلمه، آب بریزید و به جوش بیاورید.
  5. تکه های کرفس را به آب جوش اضافه کنید و بگذارید به مدت 10-15 دقیقه بجوشد، تا کرفس کاملاً نرم گردد.
  6. بعد از گذشت زمان لازم، آب کرفس را از حرارت بردارید و به دقت آن را در بشقاب یا ظرف دیگری صاف کنید.
  7. اجازه دهید تا آب کرفس خنک گردد. می توانید آن را در یخچال نگهداری کنید یا با یخ خرد شده، سریع تر سرد کنید.
  8. آب کرفس آماده است! می توانید آن را به صورت تکه تکه مصرف کنید یا با سایر مواد مثل آب لیمو، عسل یا نعناع ترکیب کنید تا طعم آن را تنوع ببخشید.

توصیه می گردد آب کرفس را در مدت زمان کوتاه مصرف کنید تا از خواص آن بیشتر بهره برداری کنید. بعلاوه، پیش از مصرف بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا برترین روش مصرف برای شرایط خاص خودتان را معین کنید.

آب کرفس؛ خوب یا نه چندان خوب؟

تحقیقات محدودی درباره تأثیر کرفس و آب کرفس روی سلامت انسان انجام شده که با استناد بر آن ها نه می توان فوائد آن را با قاطعیت تأیید کرد و نه ضررهای آن را. با این حال، آب کرفس تازه که از منابع آلی و بدون هیچگونه سم و آفت کش های مصنوعی دریافت گردد، می تواند برای افرادی که حساسیتی نسبت به آن ندارند مفید باشد. این گیاه می تواند به عنوان یک افزودنی در تمام رژیم های غذایی که شامل مجموعه ای از مواد غذایی کامل و سالم هستند، مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، متخصصان پزشکی و تغذیه موافقند که خوردن کرفس به صورت کامل ما را از فواید کامل آن بهره مند می نماید و به صورت کلی یک گیاه ایمن و مفید برای بدن است.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر را بخوانید.

منبع: Facty

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 تیر 1402 بروزرسانی: 11 تیر 1402 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 2135

به "همه چیز درباره آب کرفس؛ مزایا و معایب این نوشیدنی شگفت انگیز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره آب کرفس؛ مزایا و معایب این نوشیدنی شگفت انگیز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید