واکسن برای بیماران مزمن کبدی

به گزارش شهر وبلاگ، رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان بقیه الله گفت: به صورت کلی به افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی توصیه می گردد واکسیناسیون برای کووید 19 را دریافت نمایند اما ملاحظاتی در این زمینه وجود دارد که ذکر می گردد.

واکسن برای بیماران مزمن کبدی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، دکتر محمد علی ابیضی ، فوق تخصص گوارش و کبد روز پنج شنبه در یادداشتی اظهار کرد: در بیماران دچار بیماری اتوایمیون کبدی که داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی دریافت می نمایند توصیه می شود واکسیناسیون انجام شود و چون هنوز دستورالعمل واحدی در خصوص تعدیل یا قطع داروهای تضعیف نماینده سیستم ایمنی وجود ندارد بنابراین بیمار باید داروهای خود را به روال قبل ادامه دهد.

ادامه متن یاد داشت به توضیح زیر است :

در بیماران کاندید پیوند کبد توصیه می شود واکسیناسیون کووید 19 انجام گیرد اما چنانچه پیوند کبد اجرا شده است توصیه می شود در طی چند ماه اول واکسیناسیون به تاخیر افتد. (بعضا 6 هفته مکفی ذکر شده است)

بروز علائم سیستمیک مثل بدن درد یا تب خفیف حائز اهمیت نمی باشد اما بروز زردی احتیاج به پیگیری دارد.

بعلاوه کسانی که در مراحل اولیه آغاز درمان با سرکوبگر ایمنی همانند پردهمولون هستند بهتر است برای واکسیناسیون عجله ننمایند. همانطور که بعد از پیوند کبد باید چندین هفته صبر کرد.

بیماران مبتلا به درگیری گوارشی که مجبور به استفاده از داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی می باشند منعی برای واکسیناسیون کرونا ندارند مگر آنکه در دوره اولیه آغاز این داروها باشند که بهتر است عجله ننمایند.

از طرفی به علت آنکه دوره ناقل بودن این افراد، در صورت ابتلا به کرونا طولانی تر از افراد دیگر می باشد واکسیناسیون اینگونه افراد می تواند از نظر سلامت عمومی به نفع جامعه باشد.

آیا پس از واکسیناسیون کامل ضروری است ماسک زده شود؟

باید این نکته را یادآورم شوم که واکسیناسیون، هر کدام از انواع آن در برترین حالت هم منجر به ایمنی 100 درصد نمی شود. پس توصیه می شود حتی اگر دو دوز واکسن را دریافت کرده اید با توجه به عدم واکسیناسیون عمومی در جامعه بصورت کامل زنجیره انتقال بیماری قطع نشده و باید فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و از ماسک در تماس های نزدیک استفاده شود چراکه احتمال ابتلای مجدد وجود دارد.

در مطالعات اجرا شده دیده شده در کسانی که داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی مصرف می نمایند حتی در صورت ابتلا به کرونا، دوره ناقل بودن فرد طولانی تر از فرد سالم می باشد. بنابراین جامعه از واکسیناسیون چنین افرادی سود بیشتری خواهد برد.

آیا کسی که بیماری مزمن کبدی دارد و قبلا به کرونا مبتلا شده است احتیاج به واکسیناسیون دارد؟

بله، چرا که علائم وجود آنتی بادی در سیستم گردش خون این فرد مبنی بر قطعی بودن تاثیر آنها در خنثی کردن ویروس کرونا نیست، بنابراین بهتر است واکسیناسیون صورت گیرد.

آیا ضروری است قبل از انجام واکسیناسیون از تب بر یا ضد درد استفاده شود؟ خیر توصیه نمی شود.

آیا بیماران سیروز پس از تزریق واکسن آسترازنیکا احتیاج به مصرف آسپرین دارند؟ خیر توصیه نمی شود.

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان بقیه الله بعلاوه توصیه کرد که در دوره همه گیری کرونا صرف نظر از واکسیناسیون، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک مناسب با روش صحیح برترین راه ممکن برای پیشگیری از ابتلا به کرونا است.

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1590

به "واکسن برای بیماران مزمن کبدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن برای بیماران مزمن کبدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید