چه عواملی شغلتان را استرس زا می نماید؟

به گزارش شهر وبلاگ، یکی از مسائل تازه زندگی به سبک مـدرن، وجود محیط کار استرس زا میباشد.

در طـول قـرن اخیر، ماهیت کار کردن تغییرات گسترده ای را تجربه نموده است و هنوز هم ایـن تحولات با سرعت وصف ناپذیری در حال پیشـروی هستـنـد. دگـرگـونـی هـا در تـمـام عـرصه های شـغـلـی، از مسئـولـیـت هـای هـنـرمندان گرقته تا جراحان، کاملاً مـشـهـود بـوده و زنـدگـی شـغـلـی هـمـه افراد را تحت الشـعـاع قـرار داده انـد. هـیـچ کـس، در هیچ سمتی، از این امر مستثنی نبوده و چه یک مدیر عامل و یا یک مدیر فروش، همه و همه ملزم به رویارویی و پذیرش تغییرات هستند. روحیات انسان به گونه ای است که با بروز تغییرات، خواه نا خواه در او استرس ایجاد می گردد. استرس ناشی از فعالیت های شغلی همیشه به عنوان تهدیدی برای سلامت جسمانی به شمار می رود؛ این امر بعلاوه سازماندهی زندگی او را بر هم ریخته و سلامت ارگان های مختلف بودن او را نیز به خطر می اندازد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

چه عواملی شغلتان را استرس زا می نماید؟

استرس شغلی چیست؟

استرش شغلی یک بیماری مزمن است که در نتیجه شرایط سخت کاری به وجود آمده و بر روی عملکرد فردی و سلامت جسمی و ذهنی فرد تاثیر می گذارد. علت اصلی تعداد بسیار زیادی از مسائل روحی و روانی، به طور مستقیم از استرس های شغلی نشئت می گیرد. استرس موجود در محیط کار، در بعضی موارد، حتی می تواند ناتوانایی هایی را نیز در فرد ایجاد کند. در موارد حاد، روانپزشک برای یافتن شیوه درمانی مناسب، می بایست علت و درجه استرس شغلی را ارزیابی نماید.

اندی آلیس از کالج راسکین، آکسفورد، انگستان، اخیراً در حال کار کردن بر روی پروژه ای مربوط به استرس شغلی است. او در نموداری نشان داده است که استرس، چگونه می تواند بر روی راندمان کاری کارمندان تاثیر بگذارد. وی در ادامه شرح می دهد که در مراحل اولیه، استرس شغلی می تواند بدن را در شرایط اضطراری قرار داده و موجب گردد تا راندمان کاری فرد، افزایش پیدا کند. شخص در این زمان همیشه به خود تاکید می نماید که: من باید کارهایم را بهتر انجام دهم؛ اما اگر این شرایط نادیده گرفته شده و مورد آنالیز قرار نگیرد، بدن همچنان در حالت اضطراری باقی می ماند و در نتیجه بازده کاری به طور اتوماتیک کاهش پیدا نموده و سلامت فرد به خطر می افتد.

دلایل استرس شغلی

استرس شغلی ممکن است به علت مسائل پیچیده و فراوانی به وجود آیند؛ اما اگر بخواهیم بعضی از نمونه های مشهود آنرا ذکر کنیم، می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

نا امنی شغلی

اداره جات سازمان یافته در حال دگرگونی هستند و علت آن نیز چیزی جز تغییر و تحول در ساختارهای اقتصادی و گریز از فشارهای اقتصادی نیست. این روزها فاکتورهایی نظیر: سازماندهی مجدد تشکیلات، اعمال کنترل، ادغام شرکت ها، نقل و انتقال و …. به عنوان موارد اصلی ایجاد استرس برای کارکنان در آمده اند. از سوی دیگر کارخانجات و شرکت های متفاوت نیز سعی می نمایند تا حتی الامکان در این چالش به جای مانده و پیروز از میدان خارج شوند. چنین اصلاحات اساسی و بنیادینی بر روی همه مشاغل (چه یک پزشک و چه یک کارگر ساده) تاثیر می گذارد.

تقاضای بالا در اجرا

انتظارات غیر واقعی، به ویژه در زمان سازماندهی مجدد شرکت ها، گاهی فشار بیعلت و مضری را بر روی کارکنان اعمال می دارد به عنوان یکی از منابع مهم و بزرگ تنش و اضطراب محسوب می گردد. حجم بالای کار، ساعات طولانی کاری، و گرایش شدید به اتمام پروژه ها در مدت زمان مشخص، می تواند کارمندان را از نظر جسمی و روحی تحت فشار بی حد و حصری قرار دهد. سفرهای مکرر تجاری و دور بودن بیش از مقدار از خانه و خانواده نیز می تواند به عنوان یکی دیگر از عوامل ایجاد استرس به شمار آید.

تکنولوژی

توسعه تکنولوژی در سیمای بهره گیری از فن آوری هایی نظیر: کامپیوتر، پیجر، تلفن همراه، دستگاه فکس، و اینترنت، باعث افزایش سرعت و دقت شده است. از اینرو کارفرمایان انتظار دارند تا کارمندان با استفاده از امکانات فوق الذکر، خلاقیت، سودمندی، و لیاقت خود را بیش از پیش افزایش دهند. پی رو این انتظار، فشار بر روی کارکنان، به منظور انجام به موقع و بی نقص کارها را به طور طبیعی زیاد می گردد. کارگرانی که با ماشین های سنگین کار می نمایند، به منظور برخورداری از هوشیاری دائمی، می بایست استرس بی حد و مقدار ای را تحمل نمایند. از سوی دیگر مسئله همسو شدن با پیشرفت های تکنولوژیکی مطرح می گردد و کارکنان مجبور هستند کابرد نرم افزارهای متعدد را در مدت زمان بسیار کوتاهی فراگیرند، که این مطلب خود یکی از عوامل موثر برای ایجاد استرس در افراد به شمار می رود.

فرهنگ محیط کار

پیدایش سازگاری با محیط کار، می تواند از ابعاد مختلف، امری استرس زا محسوب گردد و فرقی نمی نماید که به تازگی وارد فضای نو کاری شده باشید و یا اینکه برای سالیان دراز در آن بخش مشغول به خدمت باشید. فرد برای اینکه بتواند خود را با گزینه های مختلف فرهنگ محیط کار از قبیل: الگوهای ارتباطی میان افراد مختلف، رعایت سلسله مراتب، رعایت فرم و پوشش مخصوص (در صورت احتیاج) و مهم تر از همه الگوهای رفتاری و کاری کارفرما و همقطارهایش وفق دهد، ملزم به رعایت یکسری خط مشی های از پیش مشخص شده می باشد. در نتیجه فرد خواه نا خواه به سمت مسائل عدیده ای با همکاران و یا حتی با مقامات بالاتر سوق داده می گردد. در بسیاری از موارد سیاست های شغلی و یا شایعات بی پایه و اساس در محیط کار، از مهمترین منابع فراوری استرس می باشند.

منبع: الی گشت
انتشار: 22 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1401 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1911

به "چه عواملی شغلتان را استرس زا می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه عواملی شغلتان را استرس زا می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید