خبرنگاران تداوم ممنوعیت صادرات آبزیان به عراق از مرز تجاری چذابه

به گزارش شهر وبلاگ، اهواز- خبرنگاران - فرماندار دشت آزادگان از تداوم ممنوعیت صادرات آبزیان پرورشی به عراق از مرز تجاری چذابه اطلاع داد و گفت:با وجود مذاکرات با طرف عراقی هنوز موافقتی برای آزاد شدن صادرات آبزیان صورت نگرفته است.

خبرنگاران تداوم ممنوعیت صادرات آبزیان به عراق از مرز تجاری چذابه

حمید سیلاوی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگارخبرنگاران اضافه کرد:رایزنی ها با طرف عراقی برای ازسرگیری صادرات آبزیان پرورشی خوزستان به عراق از مرز چذابه همچنان ادامه دارد و امیدواریم در این زمینه به تفاهم دست یابیم.

وی با بیان اینکه بجز صادرات آبزیان ، صادرات بسیاری از کالاها و محصولات غذایی ، مصالح ساختمانی ، لبنی و تره بار از مرز چذابه آزاد است اضافه کرد:در فروردین ماه سال جاری روزانه به طور متوسط 70دستگاه کامیون حامل کالا از چذابه به عراق صادر شده است.

در زمان ممنوعیت صادرت آبزیان به عراق ، بسیاری از پرورش دهندگان آبزیان در خوزستان ، ماهیان گرمابی را از مرزهای تجاری پرویزخان و باشماق در استان های کرمانشاه و کردستان و در محدوده اقلیم کردستان صادر کردند.

صادرات آبزیان پرورشی به عراق از مرزهای تجاری چذابه و شلمچه، چند ماه قبل ازهمه گیری ویروس کرونا به دلایل نامشخصی متوقف شده بود.

ازسرگیری صادرات گوجه فرنگی از چذابه

فرماندار دشت آزادگان گفت: صادرات گوجه فرنگی به عراق از مرز تجاری چذابه در روزهای اخیر آغاز شده است.

سیلاوی اضافه کرد: مذاکراتی با طرف عراقی برای استمرار صادرات گوجه فرنگی به گونه ای که تجار و بازرگانان ایرانی دچار ضرر وزیان نشوند انجام شده است.

وی گفت: قرار شد در صورت عدم احتیاج هر کالایی از سوی بازرگانان عراقی ، مراتب از سه روز قبل به بازرگانان ایرانی اعلام تا از ارسال و ترخیص آن در بازارچه مرزی چذابه جلوگیری گردد.

رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مرز تجاری چذابه

فرماندار دشت آزادگان گفت: شیوه نامه بهداشتی ویژه پیشگیری از ویروس کرونا با استقرار 2 آزمایشگاه سیار اجرایی می گردد.

سیلاوی اضافه کرد: آزمایش منفی کرونا که در عراق برای بازرگانان ، رانندگان و بیمارانی که برای معالجه در ایران نوبت دارند مورد قبول نیست و برای تردد اتباع باید آزمایش منفی کرونا در مرز چذابه توسط کارشناسان ایرانی صورت گیرد.

وی گفت: پروتکل های بهداشتی از جمله ضدعفونی و گندزدایی در محدوده وسیعی از بازارچه چذابه به صورت منظم و مستمر صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگاران پارسال با وجود محدودیت های کرونایی و بستن مرز به مدت 6 ماه ، 120میلیون دلار کالاهای غیرنفتی از مرز تجاری چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز به عراق صادر شد.

مرزهای تجاری و مسافری چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر از تیرماه 1382 پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهرماه همان سال برای عزیمت کاروان های زیارتی عتبات عالیات به صورت رسمی بازگشایی شدند.

مرزهای مسافری چذابه و شلمچه از سال 1392برای عزیمت کاروان های زیارتی اربعین به مدت یک ماه به صورت ویژه باز هستند تا زائران بتوانند با شرایط آسانی در کنگره بین المللی اربعین در کربلای معلا حضور یابند.

تنها اربعین پارسال به علت پیامدها و مخاطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا ، عزیمت زائران اربعین به شهرهای مقدس عراق ممنوع شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1286

به "خبرنگاران تداوم ممنوعیت صادرات آبزیان به عراق از مرز تجاری چذابه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تداوم ممنوعیت صادرات آبزیان به عراق از مرز تجاری چذابه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید